Igår var det första söndagen i månaden, vilket innebar att nästan alla museer i Paris var gratis !
Jag bestämde mig för att ta tillfället i akt och åkte till Musée du quai Branly . Det ligger bokstavligen två minuter från Eiffeltornet och har den i särklass rikaste samlingen av afrikanska, oceaniska och amerikanska civilisationer!
Om du är i Paris i mer än fem dagar och är intresserad av dessa kontinenters historia, se till att besöka museet. Du kommer att älska det!
Seriöst, det är enormt, det har 300 000 artefakter (de tidigaste från andra årtusendet f.Kr.!) från hela världen. Quai Branly-museet är intressant utformat – dess gröna vägg sticker ut, omöjlig att inte lägga märke till när man promenerar längs floden Seines strand. Idén med broar som förbinder varje kontinent är helt enkelt lysande. Och den rymliga trädgården som omger museet inbjuder till att strosa runt och titta inifrån. Det enda jag inte gillar är den där skymningsbelysningen överallt i museet.
Jag tyckte så mycket om museet att jag inkluderade det i mitt inlägg om ovanliga saker att besöka i Paris .
Ordinarie pris är 9€, mer information om öppettider och rabatter finns här .
Det är nog värt att ta en audioguide . Men jag missade den helt vid entrén och kände mig för lat för att gå tillbaka efteråt. Så jag bara vandrade runt och stirrade på de där läskiga maskerna. Priset för audioguiden är 5 euro , om du inte är student under 26 år, då kostar det 3 euro för dig.
Bara för att ni ska förstå vad ni kommer att få se där, så har jag även lagt till mina bilder:
Mitt inlägg om 6 platser i Paris med längst kö (och hur man undviker dem) kommer också att intressera dig!
Gillade du det här inlägget?
Stöd mig!
Dela/”Gilla” det på ditt favoritsociala nätverk!
Tveka inte heller att kontakta mig i kommentarerna nedan, jag ÄLSKAR att höra från mina läsare!
Julia
Fäst den på Pinterest!

Julia Saf 



